Gluten och laktosfria lussebullar

Jag letade en stund idag efter ett glutenfritt och laktosfritt recept på lussebullar, min julfavorit. Hittade ett veganskt alternativ från Nillas Kitchen som var bra, men som hade gjort det extra svårt att följa eftersom de flesta mått var angivna i gram. Jag har följt detta någonlunda och lägger till lite ytterliggare förslag på vad man bör tänka på.

Eftersom jag provar detta recept för första gången idag kan jag inte garantera några mirakel, men detta är hur jag gjorde och vad jag lärde mig av processen. Jag gillar inte russing i bröd så jag skippade detta. 🙂 Om du testar och lär dig något mer dela gärna med dig 🙂

Du behöver (för ca 16 st):

  • 8 dl havremjölk (går också bra med annan vätska men havremjölk har en god sötare smak)
  • 50 g röd jäst (för söta degar)
  • 1 dl kokosolja
  • 1 g saffran
  • 4.5 dl havremjöl (kan troligtvis bytas ut till mandelmjöl)
  • 4.5 dl rismjöl (kan troligtvis bytas ut till kokosmjöl)
  • 1/2 dl psyllium (man kan använda fiberhusk också och skulle gissa på att samma mängd går bra)
  • 2/3 dl Agavesirap
  • 1/2 tsk salt
  • 1 ägg (för topping)

Såhär gör du:

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Smält först kokosoljan och blanda i saffran i en kastrull. Låt oljan bli varm.
  3. Häll på mjölken (håll värmen låg men håll igång värmen annars klumpar sig kokosoljan och det blir svårt att blanda senare)
  4. Ta av kastrullen från plattan och låt den svalna till fingervärme (viktigt att inte vara för varm så bakterierna i jästen inte ska dö)
  5. Fördela jästen i en bunke.
  6. Häll den fingervarma mjölk-olje-saffrans-blandningen i jästen och blanda.
  7. Blanda i agavesirapen.
  8. Blanda alla torra ingredienser (havremjöl, rismjöl, psyllium, salt) i saffransblandningen. Det kan vara en bra idé att använda en matberedare eller degkrokar här, men jag har inget av det så det fick gå för hand. Det gick bra, men se till att allt blandas väl.
  9. Låt degen stå i minst 15 minuter så psylliumet får svälla.
  10. Gör små bollar av degen och lägg på en plåt med en handduk över för jäsning i minst 60 minuter (viktigt för att bullarna inte ska bli helt platta i ugnen). Om degen klibbar använd kokosolja på händerna.
  11. Efter minst 60 minuter av jäsning av bollarna så knåda en extra vända för att sen forma dina lussebullar.
  12. Knäck ägget i en liten skål eller ett glas och vispa upp det. Pensla på bullarna. TIllsätt russin om du vill 🙂
  13. Grädda i ugnen i 15 minuter på 200 grader. Låt bullarna stå o vila en stund efter.

Lycka till!

Emma

2014-11-08 22.17.58

Det lyckade försöket blev såhär eftersom jag lät degen jäsa och att jag sen knåda till degen en extra vända innan jag gjorde själva formen.

2014-11-08 22.16.12

Första försöket blev inte så bra som sagt, men om jag knådade ur luften ur bullarna efter första jäsningen blev dom bättre.

2014-11-08 20.31.59

Försök nr 2. Ser bättre ut än förra. 🙂

2014-11-08 20.50.09

Slutresultat försök 2. Ser bättre ut eller hur?

2 responses to “Gluten och laktosfria lussebullar

  1. Hej! Kul att du provat mitt recept! Jag har läst igenom ditt inlägg och vill förklara varför det är viktigt med gram när man gör glutenfria degar med psyllium – som är extremt drygt. Psylliumfröskal och fiberhusk absorberar extremt mycket vätska, därför gör 1 eller 2 gram hit eller dit STOR skillnad i konsistens. När andra ska göra receptet är det svårt att lyckas om man höftar och byter ut ingredienser, som du själv har upptäckt. Sedan vill jag påpeka att havremjöl inte kan bytas ut till mandelmjöl och rismjöl kan inte bytas till kokosmjöl. De har väldigt annorlunda egenskaper. Byter man psylliumfröskal mot fiberhusk behöver man dra ned på mängden något 2-3 gram.

    • Hej nilla! Tack för tipset. Jag har själv märkt att kokosmjöl är väldigt ”packat” i sin konsistens och kan ge rätt ”torr” effekt. Mina bullar blev bra i slutändan men behöver kanske ha i lite mer torringredienser. För dom blev lite degiga. Men jag ska lägga till att g måtten och uppmana folk att välja 🙂 tack igen!

Kommentera

