Paleo proteinbars

Jag tyckte jag skulle testa göra mina egna paleo baserade proteinbars igår. Jag fick för mig att jag skulle bryta mot mina gränser och gå och köpa en sån gammal go side kick till mig: XL protein bar. Som är rent godis egentligen, så jag ville inte ”slösa” på mitt ”fusk” på sånt.

Jag hittade ett bra basrecept på protein bars och gjorde en liten egen tweek.

photo(6)

Dom blev rätt snygga om än inte riktigt så saftiga som man hade hoppats på. Tänker att nästa gång jag gör detta ska jag nog försöka använda riktigt mandelsmör.

Ingredienser (alla mina mått är ca):

Olika typer av nötter och frön. Jag tog det som jag hade hemma: Pumpakärnor, solroskärnor, linfrön, valnötter, paranötter. Paranötter är fantastiskt bra mest pga de innehåller mycket selen som är bra för sköldkörteln som bland annat styr kroppens ämnesomsättning. Välj nötter och frön som du gillar (men tänk på att även om nötter är väldigt bra, ska dom konsumeras i små mängder eftersom de innehåller rätt mycket fytinsyra som kan hämma ämnesupptagning av rätt viktiga mineraler och näringsämnen till exempel järn.). Du kan också slänga i lite riven kokos också. Ca 6 dl

Kokosolja. Ekologisk. ca 2 dl

Mandelsmör. Eftersom jag inte hade mandelsmör hemma gjorde jag en egen variant av vanligt smält smör och mandelmjöl. Funkade men är inte riktigt rätt, så som du har mandelsmör hasselnötssmör eller pumpasmör hemma funkar det nog bättre. Ca 1 dl

2 Ägg.

Proteinpulver. Ja, jag vet det är kanske inte det mest paleo man kan äta.  Proteinpulver kan innehålla väldigt mycket sötningsmedel men eftersom detta är ett litet bakprojekt så känns det mer ok. Jag använder Progenex Recovery. ca 2 dl.

Vaniljpulver (inte vaniljsocker). Typ an halv tesked.

 

Gör så här:

Jag rostar nötterna och fröna i en stekpanna samtidigt som jag smälter Kokosoljan.

Mixa nötterna i en matberedare. Jag mixade de rätt grovt men man får anpassa lite efter smak.

Blanda ihop mandelsmöret, kokosolja och vaniljpulvret.

Blanda i nötmixen i smör-olje-vanilj blandningen.

Lägg till äggen och proteinpulvret.

Lägg i en form som är ungefär som en vanlig tallrik stor. Smöra gärna och kanta formen med mandelmjöl så det inte fastnar.

Grädda i ugn på 175 grader i 10 minuter.

Toppa gärna med smält mörk choklad och nötter. Du kan också blanda i gojibär, torkade blåbär eller fikon för att göra det lite sötare. Honung kan man också använda.

photo(5)

Tips som jag tror kan göra det bättre nästa gång:

Detta är första försöket så kommer nog testa mala nöt/frö-mixen lite finare och även använda riktigt mandelsmör för att göra barsen lite saftigare.

Kommentera

