Våga visa dig sårbar

Om jag pratar i mun på dig när du försöker berätta om din dag för mig kommer du troligtvis att backa och undra, varför lyssnar du inte? I våra dagliga relationer till våra vänner, familj och kollegor behöver vi visa sårbarhet och vara bra lyssnare för att skapa meningsfulla relationer. Capoeiraspelet fungerar på samma sätt, men det kan ibland kännas oerhört obekvämt.

20121031-154158.jpg

När ett capoeiraspel känns som bäst sker allt så synkroniserat att det nästintill känns som telepati. Ibland fungerar det inte alls och det kan kännas hackigt och fel. ”Fan nu är jag i vägen igen”. ”varför känner jag mig så trängd?”. Det kan kännas obekvämt. Det är dessa känslor som kan bubbla upp när vi ”pratar i mun på varandra” när vi spelar. Jag har mycket att säga med mina rörelser och vill gärna få min röst hörd i capoeirarodan.

På samma sätt som hur en konversation skapas mellan två människor möts två capoeiristas i ett sammanhang. Jag tar in min personlighet med egenskaper såsom stolthet, ego, rädsla, glädje, nyfikenhet och prestige. I konversationen följer vi vissa regler; vi pratar inte i mun på varandra, vi lyssnar när den andra pratar och därifrån tas konversationen vidare och skapar (förhoppningsvis) något meningsfullt. Utifrån samma regler skapar vi meningsfulla och vackra spel i rodan. När detta utbyte sker och spelarna verkligen lyssnar känns det som telepati.

I den här konversationen som skapas måste jag som capoeirista lyssna, se den andra personen och väldigt ofta visa mig sårbar. Då jag lägger ner mina vapen och sänker min röst lite, kommer du våga visa din personlighet och spelet kommer då växa till något vackert och dynamiskt.

Tänk dig hur många konversationer du har haft i ditt liv och hur duktig du är på att ha ett vardagligt samtal. Det har tagit tid för dig att lära dig det. Låt även capoeira-konversationen ta sin tid. Genom att öva mycket kommer det även bli enklare att lyssna.

5 responses to “Våga visa dig sårbar

  1. Glad att det är en till som förstått läget och jag diggar att det triggade dig att dela med dig. I mina dagar som instruerande är detta något som jag försöket genomsyra i mina lektioner och även hur jag för mig. Bra fångat, verkligen glad att du tog till dig träningen på en djupare nivå.

  2. Inspirerande och tänkvärd text om ngt man behöver bli påmind om.! Det är ett helt annat capoeira spel när man känner att man kommunicerar, även när man tittar ser man stor skillnad om de som spelar kommunicerar eller inte! Verkligen något att tänka på och bli bättre på! 🙂

Kommentera

