En paus kan ta dig till nästa steg i din träning

Om du tränar en sport intensivt och är målmedveten, kommer du troligen någon gång tänka något som liknar detta: ”Jag har mål. Idag vill jag egentligen inte träna. Men jag kan inte vara lat. Nu kör jag på 100 % annars kommer jag hamna efter i min plan.”. Mål tar dig vidare och motiverar dig, men ett uppehåll kan troligen ta dig flera steg framåt i din träning. Du förväntar dig säkerligen det inte heller. Jag har en stark tro på att om du tar några steg tillbaka och får lite perspektiv kan det ge dig den där mentala vilan som ibland kan behövas för att komma vidare.

I mitt fall har jag haft lite uppehåll från pole dancen för att jag har varit sjuk och haft mina tankar djupt ner i jobb och andra aktiviteter. Idag kom jag tillbaka och var inte särskilt pepp, får jag erkänna, eftersom min hjärna har varit ockuperad av andra utmaningar. Med senaste träningen 3 veckor tidigare, fick jag rätt ont i huden, men satte däremot den avancerade positionen; twisted grip hand spring. Kroppen var utvilad och jag var fokuserad.

Det är som att försöka lösa ett problem som du har. Om du sover på det vaknar du med lösningen i huvudet på morgonen, eller så kommer lösningen till dig när du står och diskar.

Capoeiran är utmanande. Ibland är jag oerhört trött och arg men jag fortsätter kämpa igenom dom utmaningarna. Med tron på att ”kämpa mig igenom” skulle lösa det mesta, exploderade jag tillslut och fick nog. Jag tog några steg tillbaka och kom tillbaka några dagar senare, och jag spelade det bästa spelet såhär långt i min capoeirakarriär. Jag var avslappnad.

Den sport du älskar att utöva kommer du alltid komma tillbaka till. Och ibland för att kunna utvecklas behöver du ta några steg tillbaka för att låta alla intryck och lärdomar sjunka in och bearbetas. Min relation till mina föräldrar blev bättre när jag flyttade till en annan stad. Jag älskar min pojkvän ännu mer när han har varit borta på utbildning. Min mörka choklad smakar 1000 gånger bättre om jag inte äter någon choklad alls på flera veckor.

Vågar du ta några steg tillbaka?

Emma

4 responses to “En paus kan ta dig till nästa steg i din träning

  1. Väl skrivet och vilken fantastisk insikt! Jag andas, äter och lever samma känsla som du förmedlar med dina ord, ibland är ett steg tillbaka två steg framåt.

Kommentera

