Personlig SWOT analys – detta kan gå hursomhelst

Jag har bestämt mig efter många år. Nu ska jag be de som känner mig bäst att ge mig en rättvis bild av vem jag är. Har aldrig vågat göra det eftersom jag känt att jag borde veta sånt här själv och jag har helt enkelt varit för blyg att göra det. Men nu har jag skickat ut ett meddelande till ungefär 15 personer i min närhet (kollegor, vänner och familj) och bett dom att skriva 2 svagheter och 2 styrkor. Det kan nog gå hursomhelst. Hoppas på bra feedback. Har läst mycket om självutveckling och att lära känna sig själv de senaste dagarna, och går ju ständigt och jämnt runt i funderingar kring vem jag är, vad jag älskar  och vad jag är påväg. Detta kommer bli både läskigt och roligt.

 

Lär känna dig, Emma!

Lära känna sig själv är både svårt och något som många inte gör. Man ser inte sig själv särskilt ofta förutom i spegeln hastigt på morgonen och på kvällen kanske. Jag har alltid varit blygsam och undvikit sådant som ger mig mycket uppmärksamhet, men jag tror att det är påväg att ändras.

Min swot analys

Innan jag skickade ut meddelandet till min vänner och släktningar läste jag lite om SWOT analyser (Strength Weakness Opportunities and Threats). De två sistnämnda orden kommer jag komma till i senare steg.

Detta mini projekt ska förhoppningvis leda till att jag får exakt det jag vill ha på jobbet och i livet. Det är nog rätt lätt, bara man jobbar på det hela livet och aldrig är färdig eller perfekt 🙂

Bra och intressanta platser att lära sig mer

How to get what you want (WordPress blogg), Elizabeth Kuhnke är business developer och driver eget företag med mål att ”slipa” individer till bli diamanter. Bra list på vad man kan tänka på för att få vad man vill på jobbet / karriären.

Knowing yourself (Coaching). Bra ställe att få lite tips på hur man kan lära känna sig själv. Vilka frågor man ska ställa sig själv och hur man kan göra för att inte vara rädd att lära känna sig själv.

Personal SWOT analysis (Mind Tools). Bra tips på hur man kan göra en SWOT analys, dvs, et verktyg för att lära känna sig styrkor, svagheter, möjligheter och hot. De två första stegen är de jag jobbar med just nu för att sedan gå vidare till de sista två. Detta är ett bra sätt att även utveckla sitt företag och sina idéer.

 

 

Kommentera

